Franchisenemers werven
Franchise Connect heeft ruime ervaring in het werven van franchisenemers en was al betrokken bij de werving van meer dan 150 franchisenemers voor diverse franchiseformules. Franchise Connect beschikt over een eigen database van ca. 6.000 kandidaat-franchisenemers verdeeld over alle branches. De volgende diensten kan Franchise Connect verlenen als het gaat om franchisenemers werven voor uw formule.
1. Concreet en budgettair onderbouwd wervingsadvies waarbij gekeken wordt naar:
- Franchiseportals.
- Vacaturesites.
- Online SEA en SEO gericht op de relevante keywords voor de doelgroep.
- PR, free publicity.
- Betaalde advertenties in offline media.
- Targeten binnen (franchise)kandidatenbestanden.
- Social media.
- Conversiefranchise.
- Sourcing, (LinkedIn-)searching, benaderen van geschikte kandidaten.
- Netwerk- en databasesearch.
- Het mee laten liften van de formule in de verschillende uitingen van Franchise Connect (website, mailings op het kandidatenbestand, etc.)
2. Hulp bij het maken van de definitieve keuze in wervingsactiviteiten, rekening houdend met:
- Het beschikbare wervingsbudget.
- Prioritering van de belangrijkste wervingskanalen.
- Tijdsbesteding.
Visie op franchisenemers werven
In de visie van Franchise Connect bestaat (online) werving van kandidaat-franchisenemers uit twee dimensies:
1. Zenden van de franchisevacature.
Kandidaten die zelf aan het oriënteren zijn of op zoek zijn naar een franchiseformule moeten de franchisevacature kunnen vinden! De boodschap ‘franchiseondernemer gezocht’ wordt online geplaatst op media die zoveel mogelijk relevantie hebben met de branche, de businessvorm (franchise), het profiel van uw franchisenemer etc. Deze wervingsactiviteiten zijn passief en vaak gericht op grote volumes. U komt pas in actie op het moment dat op uw boodschap wordt gereageerd. Kandidaten reageren zelf, dus de ‘waste’ in reacties is relatief groot (want de meesten beantwoorden niet aan het gevraagde profiel)!
Het zenden van de boodschap kent voor de franchiseformule een ‘spin-off’ in naamsbekendheid en attentiewaarde. Met andere woorden, ook als het zenden van de boodschap niet het gewenste wervingsresultaat oplevert, maakt u toch reclame voor de franchiseformule. Dit zorgt voor meer ‘branding’ van uw merk!
Voorbeelden van dergelijke wervingsactiviteiten:
- Adverteren van de franchisevacature.
- Franchisevacature posten op LinkedIn.
- Vacature op jobboards.
- Vermelding op franchiseplatforms en recruitmentwebsites.
- Vermelden, posten op eigen website en social media accounts.
- SEO/SEA-campagne met als target de kandidaat-franchisenemer.
- Werving op bestaande kandidatendatabases.
2. Sourcing van kandidaten.
Sourcing is een ’talent acquisitie discipline’ met de focus op het identificeren, beoordelen en benaderen van goed geprofileerde kandidaten via proactieve recruitmenttechnieken. Het sourcen van kandidaten refereert aan het proactief identificeren van kandidaten die of
- niet actief op zoek zijn naar een andere functie of uitdaging (passieve kandidaten)
- juist wel actief op zoek zijn naar een andere functie of uitdaging (actieve kandidaten)
Over het algemeen worden deze kandidaten actief gezocht en benaderd op diverse job boards, social media kanalen en in diverse databases. Alhoewel de term passieve of actieve kandidaat niet veel verschil maakt voor een sourcer – dit kan immers al veranderen bij een eerste telefoontje of bericht – is het wel een duidelijke manier om twee doelgroepen te splitsen bij een doelgroepenonderzoek.
De activiteiten van sourcing kunnen worden geplaatst onder de noemers “push activiteiten” en “pull activiteiten”. Onder push activiteiten verstaan we alle activiteiten die ondernomen worden om de doelgroep te bereiken, zoals headhunten, HTML mailers en referral opvolgingen. De push activiteiten vragen een bepaalde kennis van de Boolean methode. Een methode die gebruikt wordt om databases (zoals LinkedIn) te filteren met als doel het boven water halen van specifiek opgevraagde data (lees; profielen).
Pull activiteiten zijn alle activiteiten die er voor zorgen dat een potentiële ondernemer uw franchiseformule op eigen kracht vindt en zich daar bij aan wil sluiten, zoals het maken en beheren van een ‘werken-bij site’, AdWords campagnes en het beheren van job portals.
Hulp nodig bij het werven van franchisenemers?
Kom bij ons op de koffie.