Commerciële samenwerking met ondernemers
Als u uw bedrijf wilt laten groeien met ondernemers dan zoekt u in feite een commerciële samenwerking met andere ondernemers c.q. andere ondernemingen. In de samenwerking vormen de deelnemende ondernemingen vervolgens een gezamenlijke marketingorganisatie, inkooporganisatie of verkooporganisatie. Er bestaan vele soorten vormen van commerciële samenwerking tussen ondernemingen. Elke vorm van commerciële samenwerking heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Er zijn grote verschillen in de mate van samenwerking, de fronten waarop wordt samengewerkt en de aard van de gemaakte afspraken.
Franchise Connect adviseert niet alleen over de juiste groeistrategie voor uw bedrijf, maar ook over de best passende (juridische) vorm van commerciële samenwerking. Franchise is hierbij geen doel op zich, maar een middel om de groei van uw bedrijf inhoud te geven. Als een andere vorm van commerciële samenwerking een beter middel blijkt te zijn, dan is ons advies hierop gebaseerd.
In de praktijk is vaak sprake van hybride vormen van commerciële samenwerking. Met andere woorden: elementen van verschillende vormen worden door elkaar gebruikt. Er is immers ook contractuele vrijheid ten aanzien van de wijze van samenwerken. Overigens is de juridische kwalificatie of het etiket van het samenwerkingsverband niet doorslaggevend. Bij geschillen zal een rechter altijd kijken naar de bedoeling van partijen en de feitelijke samenwerking in de praktijk.
We kunnen wel een aantal hoofdvormen herkennen. Lees hier meer over de hoofdvormen van een commerciële samenwerking.
Franchise als commerciële samenwerkingsvorm
Franchise is een vorm van commerciële samenwerking tussen juridisch en economisch zelfstandige ondernemingen, waarbij de ene onderneming (die van de franchisegever c.q. eigenaar van de formule) aan de andere onderneming (die van de franchisenemer) het recht verleent om zijn merk, concept, knowhow, ondersteuning, verkoopmethodieken en middelen te gebruiken voor de afzet van goederen en/of diensten.