(Terug) naar de tekentafel tijdens de coronacrisis
Ondernemen in de coronacrisis is een buitengewoon ongewone situatie op een voor iedereen onbekend terrein. We voelen als ondernemer allemaal de impact van COVID-19. Ondernemen binnen een samenwerkingsverband zoals een franchiseformule, maakt het nog complexer en brengt extra uitdagingen met zich mee. Alle maatregelen die worden genomen als gevolg van de coronacrisis, hebben immers effect op twee typen ondernemingen: die van de franchisegever en die van de franchisenemer.
De coronacrisis biedt echter ook ruimte voor nieuwe ideeën en versnelde veranderprocessen. Sommige plannen moeten direct worden gewijzigd. Andere plannen vragen door de effecten van de coronacrisis een strategische heroriëntatie.
Vooruit kijken
We zien een interessant fenomeen in deze coronacrisis. We gaan – juist in deze tijd – met onze opdrachtgevers af en toe (terug) naar de tekentafel om antwoord te krijgen op strategische vragen die op dit moment leven.
Hoe gaan we straks weer groeien? Volstaat onze huidige formule nog wel? Moeten we een nieuw samenwerkingsverband optuigen? Hoe gaan we de groei (het herstel) straks organiseren en financieren? Hoe managen we onze formule in het post-coronatijdperk? Moeten we ons conditiestelsel aanpassen?
Kortom: we kijken samen met onze klanten vooruit naar de wereld ná de coronacrisis. En hiervoor doen we er goed aan om (terug) naar de tekentafel te gaan om (formule)plannen uit te werken, de bestaande plannen te toetsen aan de nieuwe realiteit of haalbaarheidsscenario’s door te rekenen.
Het is natuurlijk verschrikkelijk om door overmacht de tent te moeten sluiten of de omzet drastisch te zien teruglopen. Veel bedrijven hebben zelfs letterlijk nu meer tijd over doordat veel operationele processen nu stil vallen. Maar wellicht kunt u die beschikbare tijd gebruiken om juist nu een goed fundament te leggen onder de verbeterde formule die straks toekomstbestendig is. Wilt u hierover sparren? We denken graag met u mee.