Franchisegever worden? Gaat dat zo 1, 2, 3?
Het volgende artikel, geschreven door Guus de Jongh, verscheen in de Nationale Franchisekrant:
U kent dat wel. Een bloeiend, mooi winstgevend concept van een echte ondernemer die ambitieus is en graag zijn bedrijf wil laten groeien. De vraag naar zijn product of dienst is groter dan hij zelf aankan. Langzaam ontstaat het plan bij de ondernemer om te groeien als franchiseorganisatie. De aspirant franchisegever is vol met ideeën en de energie spat eraf. Hij weet precies hoe de formule er uit moet zien en heeft alleen nog even een franchisecontractje nodig om los te kunnen gaan (…).
En daar gaat u dan weer als gelouterde Franchise Consultant. U maakt de ondernemer duidelijk dat franchisegever worden erg veel werk met zich mee brengt. Dat er een Europese Erecode inzake Franchise is, dat een nieuwe Nederlandse Gedragscode aanstaande is en dat er jurisprudentie is waarmee u rekening moet houden. Dat een formule ontwikkelen altijd maatwerk betreft. Dat de verdienmodellen voor franchisegever én franchisenemer wel structureel goed en winstgevend moeten zijn. Dat u wel voldoende toegevoegde waarde voor uw franchisenemers moet hebben en dat het leggen van het juiste fundament onder de formule van levensbelang is.
En u gaat nog even verder. Dat het hebben en leiden van een succesvolle onderneming niet garant staat voor het succesvol managen van een franchiseformule. Dat het managen en begeleiden van franchisenemers iets anders is dan het managen van werknemers. Dat de kosten voor de baat gaan en dat werving en selectie van ondernemers een hele klus is.
Soms valt het kwartje, soms ook niet. Vaak wordt onze feedback ter harte genomen, soms ook niet. Valt het kwartje wél dan is de toekomstig franchisegever in ieder geval een heel stuk wijzer geworden. Natuurlijk kan het dat Franchise dan alsnog af valt als groeimogelijkheid en in dat geval zoeken we samen met hem naar eventuele andere mogelijkheden om zijn bedrijf te laten groeien.
En als het kwartje valt én de franchisegever en zijn concept laten (na onze uitvoerige analyse) zien over voldoende franchisepotentie te beschikken, haken wij dubbel enthousiast aan! En samen met de ondernemer bouwen we dan aan een, voor franchisegever én franchisenemer, rendabele franchiseformule!