• Franchise Connect | we know how

franchise in coronatijd

Top 10 franchise branches die het goed doen in coronatijd

1024 681 Franchise Connect

Top 10 franchise branches die het goed doen in coronatijd

Van het ene op het andere moment verkeert Nederland (en de rest van de wereld) in crisistijd. De uitzend-, horeca- en retailbranche worden het hardst getroffen. Alle hens aan dek, ook voor franchiseorganisaties. Strategieën worden aangepast, doelstellingen bijgesteld en operationele veranderingen binnen de kortste tijd doorgevoerd. Onder druk lijkt alles vloeibaar te worden, dat is mooi om te zien. Veel franchiseorganisaties blijken creatief en flexibel.

De meeste franchiseorganisaties roeien met de riemen die ze hebben en proberen zo goed en zo kwaad als het gaat, hun hoofd boven water te houden. Echter zijn er ook branches en franchiseorganisaties die het nu juist erg goed doen.

We geven je, in willekeurige volgorde, de top 10 van branches die juist nu hun omzet behouden of zelfs veel meer omzet genereren.

1. Financiële dienstverlening

Alhoewel het niet voor alle organisaties in deze sector geldt, klinkt er in zijn algemeenheid een positief geluid uit deze hoek. De overheid stelt verschillende tegemoetkomingen ter beschikking aan ondernemers. Overheidsinstellingen en banken draaien hierdoor overuren.

De reguliere accountantswerkzaamheden van franchise-accountantskantoren zoals Finovion, Kubus en Cijfermeester gaan door (zoals jaarcijfers, administratie, belastingaangifte). Accountants doen juist nu aan echte klantenbinding. Ze fungeren als gids in het woud van (subsidie)regels en steunmaatregelen. 

2. Particuliere dienstverlening

Bij BilancioBudget, de franchiseformule voor bewindvoerders, gaat het werk ook onvermiderd door in de coronaperiode. “Cliënten die eenmaal door de kantonrechter onder bewind zijn gesteld, blijven dit ook. Ook nieuwe cliënten worden nog steeds aan de portefeuille van de bewindvoerders toegevoegd. Als ondernemer is het in economisch zware tijden bovendien prettig dat je een portefeuille hebt met doorlopende inkomsten”, aldus Erika Morren van BilancioBudget.

Ook hypotheekadviseurs merken het verschil. “Het op afstand adviseren van de klant blijkt een omschakeling, maar is goed te doen. De licht stijgende hypotheekrente (als gevolg van de coronacrisis), zorgt voor drukte op de hypothekenmarkt”, aldus Thomas van Splunteren, franchisenemer van De Hypotheker. Wel kan een economische crisis een effect hebben op de bereidheid en/of mogelijkheid om te verhuizen of een eerste woning te kopen.

3. Online platformen en ICT

Dit is misschien wel de branche die de hoogste omzetgroei noteert sinds de uitbraak van corona. Steeds meer huishoudens bestellen online: van eten en drinken tot en met producten om thuis te kunnen leven en werken.

Directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org liet begin april het volgende optekenen: “De online verkoop van drogisterijen gaat bijna drie keer zo hard. Wat betreft sport-, huis- en tuinproducten is de verkoop met tientallen procenten gestegen.”

In de e-commerce sector zijn relatief weinig franchiseformules actief. Onlangs is NR1 webshops gestart en claimt de eerste en enige e-commerce formule van Nederland te zijn. Franchisegever Bert Berkers laat weten dat de webshop nr1motor.nl in april ruim 40% meer omzet behaalde dan in dezelfde periode vorig jaar.

Franchiseformule MijnPakketDienst (een online verzendportaal voor bedrijven om hun documenten, pakketten en pallets te managen) profiteert mee van deze omstandigheden. “Internationale verzendingen lopen logischerwijs terug maar nationale verzendingen via webshops zien we plussen met soms wel 60% tot 70%. En toeval of niet? Sinds enige tijd wordt er door MijnPakketDienst weer gesproken met meerdere aspirant-franchisenemers.   

4. Duurzaamheid

Zowel vanuit de overheid als het bedrijfsleven is er veel aandacht voor duurzaamheid. Groene energie, biologisch afbreekbare producten en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daar liggen dus ook kansen voor franchise. Corona brengt dit in een stroomversnelling.

Growing Paper is zo’n voorbeeld. Growing Paper verkoopt in heel Europa communicatieboodschappen op groeipapier. Dit betreft vooral maatwerkcommunicatie op duurzaam vervaardigd groeipapier, geprint met milieuvriendelijke inkt. “Ook wij hebben het drukker dan ooit. Veel bedrijven omarmen onze duurzame gedachte en willen – nu meer dan ooit – hun bedrijfsboodschap op duurzaam papier verkondigen”, zegt eigenaar Ton Keetels. Growing Paper werkt met partners in het buitenland en breidt deze formule de komende jaren steeds verder uit

5. Zorg

De zorgsector verdient veel lof in deze tijd. En terecht. Veel zorgprofessionals draaien dubbele diensten om het coronavirus onder controle te krijgen dus wordt er veel flexibiliteit gevraagd van onze zorgverleners.

Vanwege corona is de vraag naar zorg alleen maar toegenomen. Franchiseformules zoals De Nederlandse Zorg Bemiddelaar en Home Instead spelen hierop in.

De franchisenemers van De Nederlandse Zorg Bemiddelaar, een franchiseformule gespecialiseerd in het bemiddelen van zorg ZZP-ers bij zorginstellingen, zien dat hun omzet nauwelijks terugvallen. Een ander gevolg van de coronacrisis voor zorgbemiddelaars is dat een groei te zien is in de vraag naar lange termijnopdrachten voor zorg ZZP´ers en hierdoor kunnen de franchisenemers van De Nederlandse Zorg Bemiddelaar voor een langere periode ook een stabielere inkomstenstroom genereren.

Home Instead, de franchiseformule voor niet-medische thuiszorg voor ouderen, beleeft ook hectische tijden. De doelgroep van Home Instead zit immers in de risicogroep. “Dit levert enerzijds problemen op door besmetting van klanten en/of medewerkers”, zegt Angelino Martens, franchisenemer van Home Instead Apeldoorn. “Anderzijds hebben we te maken met een groeiende vraag door het wegvallen van mantelzorgers en door klanten die koste wat kost uit het verpleeghuis willen blijven”

6. Doe-Het-Zelf-(speciaal)zaken

Een gevolg van thuis zitten, is dat mensen ook met hun huis aan de slag gaan. (Groot)onderhoud, kleine klusjes of de tuin aanpakken. MixOnline publiceert: Bouwmarkten plussen in de maand maart met 29%, volgens GfK’s DIY Recap.

De grootste DHZ-franchiseketen van Nederland, Hubo, ziet dezelfde trend, laat Paul van Essen, Commercieel Manager van DGN Retail ons weten. Veel van de Hubo-vestigingen plussen meer dan 30%, met name de vestigingen die reeds zijn ongebouwd naar het nieuwe design. “Thuis wordt de werkomgeving van de toekomst en dus wordt het huis hierop ingericht”, aldus Van Essen.

7. Schoonmaak & hygiëne

Het zal niemand verbazen dat bedrijven in de verkoop van schoonmaakartikelen, nu extra goed zaken doen. Van wc-papier tot desinfecterende schoonmaakdoekjes, het is niet aan te slepen door supermarkten.

In de B-to-B markt geldt dit ook. Een mooi voorbeeld is franchiseformule Rical Cleaning Products. Onlangs was al te lezen dat Marieke Dols per 1 maart jl. is toegetreden als franchiseneemster voor de regio Noord-Holland. Risicovolle tijd, zouden veel ondernemers denken. Marieke niet. Het succes was zo groot dat zij binnen twee maanden zelfs haar tweede regio startte.

“Maar dat is nog niet alles”, vertelt Rick van der Hooft, eigenaar van Rical Cleaning Product. “Marieke heeft deze week één van de grootste order in het 30-jarig bestaan van Rical binnen gehaald. Een ongekend succes”.   

8. Supermarkten

De levensmiddelensector is al even kort besproken maar het mag duidelijk zijn dat supermarkten floreren in crisistijd. Reden: ze voorzien in primaire levensbehoefte en vervullen een cruciale (vitale) rol binnen de samenleving. Grote spelers als Jumbo en Albert Heijn hebben hun eigen opleidingstrajecten voor startende franchisenemers. Formules in het middensegment bieden vaak wel mogelijkheden voor starters, denk aan Spar en Ekoplaza.

Marktonderzoeker Nielsen verwacht voor supermarkten een omzetstijging van 5,7% valt er te lezen op Distrifood.nl.

9. Drankspeciaalzaken

Een logisch gevolg bij het sluiten van horecabedrijven, is dat consumenten de horeca in huis halen. Zo ook drank. Onder andere de franchiseformules Mitra en Gall & Gall merken dit direct in het consumentengedrag. “Naast een stijging in het aantal klanten betrof dit ook een hogere gemiddelde besteding per klant”, laat Alex Dijkstra, acquisiteur bij Mitra, in gesprek met FranchisePlus weten.  

10. Maaltijdbezorgdiensten

Last but not least, de maaltijdbezorgdiensten. Deze sector mag natuurlijk niet ontbreken in de top 10 van branches die het juist nu goed doen.

“De corona pandemie zorgt in de gehele markt voor maaltijdbezorging voor een enorme omzettoename. Voor franchiseformule Spare Rib Express resulteerde dit in een omzetstijging van 49% vanaf de quarantainemaatregelen”, blijkt uit recent gepubliceerde cijfers door De Nationale Franchisegids.

Ook de franchise maaltijdbezorgers van de formule Eten met Gemak maken overuren in deze tijd, laat franchisenemer Mark Verwijst ons weten. Hijzelf ging in maart van 3.200 naar maar liefst 4.000 maaltijden in zijn regio.

Maar er is meer..

Naast de 10 branches die hierboven staan vermeld, zijn er nog meer branches die het relatief goed doen. Denk maar eens aan (online) verkopers van tweedehandsspullen (Koopplein.nl), leveranciers van fitnesstoebehoren voor thuisgebruik (Fitwinkel), mobiliteit (Profile de Fietsspecialist, Mango Mobility) en bijvoorbeeld het aan huis leveren van diepvriesproducten.

Er ontstaan zelfs initiatieven in de hoveniersbranche. De hoveniersbranche ondervindt geen hinder van de coronacrisis. “We hebben het druk, zegt hovenier Ingrid van Helvert van HK Hoveniers. “Het zijn voor hoveniers normaal gesproken sowieso de drukste maanden van het jaar, maar het is nu drukker dan ooit!”.

Voldoende kansen

De economie krijgt een flinke dreun en veel bedrijven staan onder druk. Maar het biedt ook kansen. Voor nu en in de toekomst. Organisaties moeten zich verplicht aanpassen aan de nieuwe situatie en weten zodoende hun processen efficiënter in te richten. Op langere termijn zal dit voor veel bedrijven dus ook positieve gevolgen hebben.  

AUTHOR

Ferdinand Molenaar

Met ruime ervaring in de Nederlandse en internationale franchisewereld, heeft Ferdinand zich ontwikkeld tot een Recruitment Consultant, gespecialiseerd in franchise. Ferdinand helpt hoofdzakelijk met de werving & selectie van (franchise)ondernemers of (franchise)personeel voor franchiseformules of soortgelijke samenwerkingsverbanden. Daarnaast geeft Ferdinand advies aan opdrachtgevers van Franchise Connect over het inrichten van een efficiënt selectieproces en geeft hij regelmatig workshops over franchiserecruitment.

All stories by: Ferdinand Molenaar