• Franchise Connect | we know how

Clichés in franchise

Veelgebruikte clichés in franchise!

1024 683 Franchise Connect

Veelgebruikte clichés in franchise!

Een cliché is een veelgebruikte uitdrukking die doordat hij zo vaak wordt gebruikt, zijn kracht verliest. In ons taalgebruik kunnen we er wat van. “Dat had je nou niet hoeven doen”, als je een cadeautje krijgt bijvoorbeeld. Of deze: “kon je het een beetje vinden?”, voor iemand die voor het eerst bij je op bezoek komt. En alle ouders herkennen deze zin: “geniet er nou maar van, voor je het weet zijn ze groot”.

Iedereen die origineel wil zijn, mijdt clichés. Maar zijn clichés daarom minder waar?

Nee, natuurlijk niet! Clichés bevatten een kern van waarheid. Daarom zijn het juist clichés geworden. Dus moet je inderdaad van je kinderen genieten voordat ze groot zijn. Duh!

Als Franchise Consultant ken ik ook de kracht van clichés! Recent werd ik weer eens door een CEO van een franchiseformule gevraagd naar de succesfactoren van een goede samenwerking tussen franchisegever en franchisenemer. Dus daar kom ik dan met mijn clichés: een goed verdienmodel voor franchisegever én franchisenemer, transparantie, proactieve communicatie, een goede prijs/kwaliteitverhouding voor de franchisenemer, een zorgvuldige precontractuele fase, goed formule- en franchisemanagement etc. etc. etc.

Maar belangrijker dan het cliché zelf is uiteraard de kern van de waarheid! Het handelen naar een cliché is belangrijker dan het uitspreken ervan. Hoe zorg je er voor dat je een goed verdienmodel creëert? Hoe zorg je er voor dat de formule goed gemanaged wordt? Hoe bouw je aan een goede communicatiestructuur binnen de formule? Allemaal zaken waar we ons bij Franchise Connect bijna dagelijks mee bezig houden.

Een franchisegever verbetert zijn franchiseconcept aan de “voorkant” continu. Dit vergt originaliteit, creativiteit en innovatiekracht. Als franchisenemer ben je ondernemend en commercieel bezig. Voor beiden geldt dat je dan juist niet te veel in clichés moet denken.

Maar de “achterkant” van de samenwerking moet ook goed geregeld worden. Dit vergt vooral structuur, degelijkheid, zorgvuldigheid en nauwkeurigheid! Hier komt de kracht van clichés om de hoek kijken! Clichés zorgen er voor dat je elkaar beter begrijpt.

Voor de goede orde: we hebben het hier over de saaie kant van franchising! Niet bijster avontuurlijk, maar wel de smeerolie voor elke franchiseformule. De franchiseformule die al die clichés ook echt waarmaakt, legt een uitstekend fundament onder het succes van de formule!

Deze column, geschreven door Carlo van Rienen, werd gepubliceerd in De Nationale Franchise Krant, april 2018.

AUTHOR

Carlo van Rienen

Eigenaar Carlo van Rienen is vanaf 2002 actief in de franchisewereld als franchisegever en adviseur voor centrale franchiseorganisaties en overige serviceorganisaties. Carlo is/was betrokken bij de ontwikkeling of herpositionering van franchiseformules en werkt als franchisespecialist, formuleontwikkelaar, procesmanager, interim formulemanager of franchise mediator. Daarnaast is hij als verandermanager betrokken bij transitietrajecten voor franchiseformules of andere commerciële samenwerkingsverbanden. Carlo begeleidt franchise-eigenaren en formulemanagers in het managen van de formule en/of de franchisenemers. Carlo begeleidde daarnaast werknemers in hun stap naar zelfstandig ondernemerschap c.q. franchisenemerschap. Tot slot publiceert en spreekt Carlo over franchising en overige samenwerkingsmodellen.

All stories by: Carlo van Rienen